SM-pitkän ratamestarien ja ratavalvojan terveiset

SM-pitkän valmistelut alkavat olla loppusuoralla, kartat ovat pussitusta vaille valmiina ja rastipukit odottavat leimasimiaan. Ratoja on laadittu 74 kappaletta ja rasteja on metsässä 145. Mainittakoon että yksi rastipiste on sama kuin vuonna 1965 Lannevedellä suunnistetussa ikämiesten ja nuorten SM-viestissä. Ratamestarina oli tuolloin ukkini Veikko Vartiainen. Kuten oheisesta karttanäytteestä huomaa, rasteja oli silloin paljon vähemmän ja kartallakin vähemmän tavaraa, mittakaava oli tuolloin 1:25 000.

Kartoittaja Timo Sivill on tehnyt erittäin tarkkaa työtä ja kartta on selkeä luettava, tosin 1:15000-painoksessa yksityiskohtien paljous aiheuttaa sen, että pienipiirteisimmillä alueilla luupista olisi todennäköisesti hyötyä. Ratamestareille aiheutti viime hetkillä harmaita hiuksia heinäkuussa suoritetut harvennushakkuut, mutta ne ehdittiin saada päivitettyä karttaan, jonka pitäisi olla ajan tasalla kilpailu
hetkellä.

Onkohan kisoihin muuten tulossa ketään vuonna 1965 mukana ollutta? Nuorimmat silloiset osanottajat lienevät tänään sarjoissa H/D70. Laittakaahan viestiä kisatoimiston sähköpostiin sm2021@rastie4.fi tai ottakaa yhteyttä infoon viimeistään kisapaikalla, jos tunnette läikähdyksen sydämessänne.

Kilpailuohjeet julkaisemme näillä verkkosivuilla ilmoittautumisajan päätyttyä.

Ratamestarien puolesta: Eero Vartiainen


Ratavalvojan kommentit

Maasto: SM-pitkän matkan kilpailumaastona on hyvä yhtenäinen noin 20 km2:n maastoalue,  joka pitää sisällään monipuolista ja vaihtelevaa hyvää keskisuomalaista suunnistusmaastoa.

Ratamestariryhmä on paneutunut huolella ratojen suunniteluun ja toteutukseen. Kilpailukartta on ollut jo viime syksystä käytössä ja koejuoksuja on pystytty hyvin tekemään. Laaja maastoalue antaa hyvät mahdollisuudet vaihtelevien ja  vaativienkin ratojen toteutukseen, niin karsinnan kuin finaaleiden osalta. Karsinta antaa hyvät osviitat mitä finaaleissa on odotettavissa.

Kartta on Timo Sivillin, kokeneen ammattimiehen huolella tekemä - hyvä ja tasalaatuinen. Kartan viimeistelytyöt on tehty kesän aikana ja erityisesti kulkukelpoisuuskuvaus vastaa hyvin kisa-ajankohdan tilannetta maastossa.

Kari Häkkinen





Kommentit