SM-pitkän ratamestarien ja ratavalvojan terveiset
SM-pitkän valmistelut alkavat olla loppusuoralla, kartat
ovat pussitusta vaille valmiina ja rastipukit odottavat leimasimiaan. Ratoja on
laadittu 74 kappaletta ja rasteja on metsässä 145. Mainittakoon että yksi
rastipiste on sama kuin vuonna 1965 Lannevedellä suunnistetussa ikämiesten ja
nuorten SM-viestissä. Ratamestarina oli tuolloin ukkini Veikko Vartiainen. Kuten
oheisesta karttanäytteestä huomaa, rasteja oli silloin paljon vähemmän ja kartallakin
vähemmän tavaraa, mittakaava oli tuolloin 1:25 000.
Kartoittaja Timo Sivill on tehnyt erittäin tarkkaa työtä ja
kartta on selkeä luettava, tosin 1:15000-painoksessa yksityiskohtien paljous
aiheuttaa sen, että pienipiirteisimmillä alueilla luupista olisi
todennäköisesti hyötyä. Ratamestareille aiheutti viime hetkillä harmaita
hiuksia heinäkuussa suoritetut harvennushakkuut, mutta ne ehdittiin saada
päivitettyä karttaan, jonka pitäisi olla ajan tasalla kilpailu
hetkellä.
Onkohan kisoihin muuten tulossa ketään vuonna 1965 mukana
ollutta? Nuorimmat silloiset osanottajat lienevät tänään sarjoissa H/D70. Laittakaahan
viestiä kisatoimiston sähköpostiin sm2021@rastie4.fi tai ottakaa yhteyttä
infoon viimeistään kisapaikalla, jos tunnette läikähdyksen sydämessänne.
Kilpailuohjeet julkaisemme näillä verkkosivuilla
ilmoittautumisajan päätyttyä.
Ratamestarien puolesta: Eero Vartiainen
Ratavalvojan kommentit
Maasto: SM-pitkän matkan kilpailumaastona on hyvä
yhtenäinen noin 20 km2:n maastoalue,
joka pitää sisällään monipuolista ja vaihtelevaa hyvää keskisuomalaista
suunnistusmaastoa.
Ratamestariryhmä on paneutunut huolella ratojen
suunniteluun ja toteutukseen. Kilpailukartta on ollut jo viime syksystä
käytössä ja koejuoksuja on pystytty hyvin tekemään. Laaja maastoalue antaa
hyvät mahdollisuudet vaihtelevien ja
vaativienkin ratojen toteutukseen, niin karsinnan kuin finaaleiden
osalta. Karsinta antaa hyvät osviitat mitä finaaleissa on odotettavissa.
Kartta on Timo Sivillin, kokeneen ammattimiehen
huolella tekemä - hyvä ja tasalaatuinen. Kartan viimeistelytyöt on tehty kesän
aikana ja erityisesti kulkukelpoisuuskuvaus vastaa hyvin kisa-ajankohdan
tilannetta maastossa.
Kari Häkkinen
Kommentit
Lähetä kommentti